הובלה ימית של סחורות

בואו ללמוד מהטובים ביותר את המערכת המתקדמת ביותר לסחר און ליין

בתחום הסחר העולמי נעשה אמנם שימוש נרחב גם בהובלה אווירית באמצעות מטוסי קארגו ענקיים (בעיקר, שינוע של סחורות שזקוקות להובלה מהירה כמו תוצרת חקלאית טרייה). עם זאת, הובלה ימית של סחורות עדיין נותרה הדרך המסורתית, היעילה והאמינה ביותר לצורך שינוע סחורות.

בתהליך ההובלה הימית של סחורות יש שתי שיטות עיקריות: האחת, היא הובלה בתפזורת והשנייה, שיטת המכולות. סחורות שלא ניתן להובילן במכולות, כמו: נפט, גז, קמח, גרעינים, מחצבים שונים ועוד, משנעים בתפזורת. תעבורת הסחורות הבינלאומית שמקובלת היום היא שינוע סחורות באמצעות אוניית מכולות. שיטה זו תרמה למעשה לאחידות באמצעי התובלה ויצרה מערכת שינוע פשוטה ויעילה יותר של מטענים. כל שנותר הוא לשכור מכולה או חלק ממנה ולשנע את הסחורה במחיר זול מבעבר.

במכולות ניתן להוביל, בין השאר:

  • מטענים כבדים.

  • מטענים שמכילים חומרים מסוכנים.

  • מטענים שזקוקים לקירור או להקפאה.

הובלה ימית של סחורות במכולות אינה גורעת מן הצורך לארוז כראוי את הסחורה המשונעת. הניסיון מלמד שמטען שנארז כראוי על ידי היצרן, הגיע בשלמותו אל היעד, בעוד שמטען שלא נארז כראוי נפגע ונחבל.

דרכי הוזלת ההובלה

ניתן להוזיל את עלות ההובלה על ידי כך שמספר לקוחות יחלקו מכולה אחת. המכולות, שגודלן 20 קוב או 40 קוב, הן לעתים גדולות מידי עבור לקוחות מסוימים. לכן, במקום לשלם עבור מכולה חצי ריקה יש אפשרות לחלוק את השטח הפנוי עם מטען אחר ובכך לצמצם את עלויות המשלוח.

תעריפי ההובלה הימית

תעריפי ההובלה הימית נקבעים לפי מספר מדדים ומושפעים מתופעות כלכליות שונות:

  • גודלו של המטען ומשקלו.

  • מצב השוק.

  • מורכבות ההובלה.

  • מרחק ההובלה ממדינת המקור לנמל היעד.

  • מחיר הדלק.

  • עונת השנה.

  • תדירות קו התובלה.

  • המצב הפוליטי בשני הנמלים (נמל המקור ונמל היעד)

  • מכסים והיטלים השונים.

  • יש לקחת בחשבון גם את נושא ביטוח המטען, שמטרתו לפצות את השולח אם מתחולל אירוע חריג שעלול לגרום לנזק או לאובדן של המטען. בנוסף, יש פוליסות שמכסות גם איחור בהגעת המטען ליעדו.

כמו מחיר הסחורות, שנקבע על פי היצע וביקוש; כך גם מחירי ההובלה הימית, שנקבעים מידי יום בבורסה שממוקמת בלונדון. ממחירי ההובלה הימית ניתן ללמוד על העלות הממוצעת של הובלת סחורות בתפזורת.

ההובלה הימית מלמדת על המצב הכלכלי

בתקופת צמיחה, גדלה תעבורת חומרי הגלם, ואילו בתקופות מיתון יורד היקף התעבורה הימית – לכן תמונת המצב של ההובלה הימית ברמה המקומית וברמה העולמית, יכולה לשקף את המצב הכלכלי הקיים.

כיוון שהתעבורה הימית נמדדת בכל יום, יש בכוחה לסייע בזיהוי מידי של כל עלייה או ירידה בפעילות הכלכלית העולמית. מדד זה רגיש מאד לכל פעילות כלכלית ולהשקעות בתשתיות, ומקדים באופן מעשי את כל התחזיות האחרות.

ניתוח מדד מחירי ההובלה הימית, משקף תמונת מצב באשר לביקוש הסחורות ברחבי העולם. ממדד זה אנו למדים אם בהשקעות העולם מתרחשת צמיחה או צניחה, ואם מדינה מסוימת נתונה כרגע בגאות או בשפל כלכלי.

למעשה, מדד ההובלה הימית משרטט די במדויק את מצבה של מדינה שנמצאת בתנופת השקעות ובצמיחה כלכלית ולהבדיל, את מצבה של מדינה שנמצאת בשפל ובמצוקה כלכלית. כאשר עלייה בביקוש לקיבולת מטענים מצביעה בדרך כלל על עלייה בסחר הכללי ועל התאוששות כלכלית, ולהיפך.

מדד ההובלה הימית של סחורות מקדים את מדדי המניות, והיחס אליו הוא כאל מדד שביכולתו לנבא את העתיד בתחום הכלכלה העולמית ואת עתיד הכלכלה הספציפית של מדינות שונות.

עוד באותו נושא

ציפור פיננסית לחשה לי

כמיטב המסורת, אנו מביאים בפניכם את המיטב מדפים כמו “ציפור פיננסית” ו”זיק לחופש הכלכלי”.. דפים מעולים עם מידע נהדר שאנחנו

החופש הכלכלי שלכם מתחיל כאן

חיסכון פנסיוני – החופש הכלכלי שלכם לגיל הפרישה. המידע המופיע מטה מתוך פוסט שהעלה טל יבלון בדף הפייסבוק “צועדים עם

להשארת פרטים

דילוג לתוכן