הנדל”ן כקטר כלכלי

בואו ללמוד מהטובים ביותר את המערכת המתקדמת ביותר לסחר און ליין

 מאת: רועי שמיר

ענף הנדל”ן משמש לרוב כקטר דומיננטי בכל משק וכלכלה בעולם. גם בכלכלה פרימיטיבית אגררית, גם בכלכלה מתפתחת בעלת תעשיות רבות וגם בכלכלה מפותחת ביותר משופעת בתעשיות הייטק שונות, תחום הנדל”ן ירכז ביקושים לאחוז ההון והעבודה באופן גבוה מאוד יחסית לכלל המשק באותה מדינה.

אם ננסה למפות את ענפי הלווין הרבים הקשורים לתחום הנדל”ן, נזהה תמונה של מארג אדיר של תתי ענפים ומועסקים רבים התלויים לפרנסתם ולעשייתם בקיומו של ענף הנדל”ן הכולל. בתחום התכנון והייעוץ – אדריכלים, מעצבים למינהם, שמאים, עורכי דין, מתכנני ערים, מהנדסים, מודדים ומפקחים. בתחום המימון – שהוא אם תרצו הריאות המספקות חמצן לענף הנדל”ן, נמצא את כל נותני השירותים הבנקאיים, בנקי ההשקעות, חברות ביטוח המשווקות ביטוחי משכנתאות ומוצרים שונים, הן בתהליכי הבניה והן למבנים עצמם. בין העוסקים בפועל ברכיב הבניה עצמו נמצא בנאים, טפסים, צבעים, טייחים, אנשי חשמל, אינסטלציה, קירור, רצפים ועוד רבים אחרים. עבור כל אלו העוסקים במלאכה עומדת רשת שלמה אדירה של ספקים ויצרנים של חומרי גלם הנדרשים לתעשיית הנדל”ן: מפעלי בטון, יצרניות בלוקים, מפעלי צבע, מוצרי חשמל, פלסטיקה, קירוי, חיפוי, תעשיית מפעלי ברזל שלמה המספקת סל מוצרים נדרש; רשתות של חנוית לאספקת כלי עבודה שונים, חברות הובלה ושינוע המניידות את חומרי הגלם לאתרי הבניה, ציים של משאיות להובלת בטון, משאיות של משאבות בטון, מיכון הנדסי כבד, עגורנים ומנופים. ככל שנעמיק ונרחיב נגלה אף שרשת ארוכה יותר בהרבה מהמצויין כאן של ספקים ומעורבים בתעשיית הנדל”ן. משפחות רבות ביותר מבססות את קיומן באופן ישיר ועקיף על תחום העשייה הקשור בענף הנדל”ן.

אין זה פלא שלתעשייה כה מורכבת וכה חיונית כגון תחום הנדל”ן, יש משקל דומיננטי והשפעה מהותית על תפקוד המשק בו היא פועלת. תעשיית נדל”ן בריאה מקדמת בברכה גידול מתמיד בביקושים למוצריה, בין אם כתוצאה מגידול באוכלוסיה, בין אם מדרישות לשיפור דיור ובין אם מגידול בביקושים מסיבות אחרות. בתעשיית נדל”ן אשר יסודותיה איתנים ומבנה ההון המממן את פעילותה, בעיקר ביחס למחירי עלות הייצור בפועל ולתקבול ממכירה, יש הגיון ובסיס כלכלי בריא. תעשיית הנדל”ן יודעת לאמץ חדשנות טכנולוגית בשיטות הייצור שלה, להתאים את סטנדרט המוצרים שלה לעליה ברמה הטכנולוגית הכללית העומדת לרשות המתכננים והמשתמשים במוצריה. לתעשייה שמחפשת תמיד להגדיל ולשפר את יכולותיה להיטיב עם עוסקיה ולקוחותיה – יהיה משקל מהותי ערכי גבוה במשק בו היא נמצאת, בנוסף למשקלה האדיר ברמות הפעילות שהיא מייצרת באותו משק.

לענף הנדל”ן הישראלי הצלחות רבות במספר השנים הלא כל כך רב בו הוא קיים. הסטנדרטים והיכולות של תחום הנדל”ן הישראלי כבר חצו מזמן את הים והתפשטו לאזורים רבים בחו”ל. המשק הישראלי הקטן על מחלותיו הרבות, הביקושים הקטנים שבו ובעיקר מחסור רב בקרקעות לפיתוח באזורי ביקוש, מהווה אתגר לא קל כלל למנסים לעסוק בתחום.

דווקא בתקופה שכזו, שבה מתבטא נגיד בנק מרכזי בישראל ומזהיר מפני רדיפה אחרי פתרונות של שפיכת כספים ותקציבים ממשלתיים ללא הבחנה; ולמען לא נמשכן את עתידנו לשווא בנסיון לצלוח את הירידה ברמות הפעילות בשל המשבר המרחף כיום בשווקים השונים. למען חיזוק תחום אשר העשייה החיובית שבו והבראתו חשובים למדינת ישראל ולמשק הישראלי לא רק ככלי מלחמה במיתון אלא כקטר דומיננטי לסקטורים רבים ביותר במשק – אולי זהו בדיוק הזמן לנסות לבצע רפורמות בתחום הנדל”ן.

חקיקה והטבות נקודתיות שיסייעו בחיזוק הענף בתקופת משבר כזו, גם אם יש להן מחיר, צריכות להלקח בחשבון ע”י מקבלי ההחלטות הכלכליות בישראל של 2009. אין הרבה תחומים שהשפעתם לטווח הקצר והארוך יכולה להיות כל כך גדולה על המשק כמו תחום הנדל”ן. אולי בכל זאת יכול לצוץ פה משהו חדש ומרענן בחשיבה בריאה ועם רוח גבית של לאחר-בחירות? משהו או מישהו שיכול לסייע לענף התעשייה הכל כך חשוב הזה אשר מתנהל כיום במקצת כמו ענק מגמגם ומקרטע המשווע למורה דרך שיסייע לו להבין איזה דרך לפרוץ לעצמו בהר, אל העתיד.

פרטים אודות מחבר המאמר:

נדל”ן פורטל – פורטל הנדל”ן הישראלי.

מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/42478/הנדלן-כקטר-כלכלי

עוד באותו נושא

ציפור פיננסית לחשה לי

כמיטב המסורת, אנו מביאים בפניכם את המיטב מדפים כמו “ציפור פיננסית” ו”זיק לחופש הכלכלי”.. דפים מעולים עם מידע נהדר שאנחנו

החופש הכלכלי שלכם מתחיל כאן

חיסכון פנסיוני – החופש הכלכלי שלכם לגיל הפרישה. המידע המופיע מטה מתוך פוסט שהעלה טל יבלון בדף הפייסבוק “צועדים עם

להשארת פרטים

דילוג לתוכן