הריבית תעלה מחר, מה זה יעשה לכסף שלנו ?

בואו ללמוד מהטובים ביותר את המערכת המתקדמת ביותר לסחר און ליין


כל הודעה אחרת תהיה הפתעה גדולה, העלאת הריבית בארה”ב סימנה גם את תחילתה של מגמה בישראל: עלייה מהירה בריבית, שצפויה להגיע ל-1.6% בסוף השנה , בשוק מעריכים שבנק ישראל יסתפק בהעלאה של 0.25% – ולא צפויות תנודות חריפות בשער השקל ובמחירי האג”ח והמניות
מחר אחר הצהריים, לראשונה מאז אפריל 2020, בנק ישראל ישנה את הריבית במשק, ויעלה אותה מעל לרמתה הנוכחית בשנתיים האחרונות — 0.1%. כל הודעה אחרת של הבנק המרכזי, בראשות הנגיד פרופ’ אמיר ירון, תהיה הפתעה גדולה, לאחר שהבנק הפדרלי העלה בחודש שעבר ב–0.25% את הריבית בארה”ב. בכמה היא תעלה אצלנו? ב–0.25% או ב–0.5%.
יהיה זה מפתיע במיוחד אם בנק ישראל לא יעלה מחר את הריבית, לראשונה מאז 2018, שכן נתוני המשק החזקים והחריגה של האינפלציה מתחום היעד זה החודש השני ברציפות לא מותירים לבנק ישראל הרבה ברירות. הצמיחה אשתקד הגיעה ל-8.2% וברבעון קצב הצמיחה היה הגבוה במערב, שוק העבודה הציג שיפור מהיר חזרה לימי טרום המגפה בניגוד לתחזיות ה-OECD שצפה כי שוק העבודה הישראלי יהיה האחרון להתאושש, מחירי הדיור לא עוצרים, ובעיקר – האינפלציה בישראל חורגת מתחום היעד של בנק ישראל. עד כה בנק ישראל החזיק בעמדה כי האינפלציה נמוכה באופן יחסי לעולם, וזה עדיין נכון בהתחשב ששעור האינפלציה בפברואר היה 3.5% לעומת 7.9% בארה”ב ו-7.7% בגוש האירו. אלא שהאטת קצב עליות המחירים גם בעולם לא נראית באופק בצל הזינוק במחירי הסחורות בשל המלחמה באוקראינה, ופה בישראל הצפי הוא שהאינפלציה תעבור את ה-4% בקרוב. שוק ההון מתמחר העלאה אגרסיבית של הריבית ל-0.5%, אלא שלא סביר שבנק ישראל ינקוט בצעד כזה מחר, אחרת זה יפגע באמינות הבנק. בראיון לגלובס בתחילת בפברואר אמר המשנה לנגיד כי גם אם האינפלציה תחרוג מהיעד בבנק לא ימהרו להעלות ריבית, אך שמאז התמונה בכלכלה העולמית השתנתה. העלאה של הריבית תייקר את עלות הכסף, תביא להתייקרות החזרי המשכנתאות, תאט את פעילות המשק ותביא לעלייה באבטלה שנמצאת כעת בשפל של 3.2% לעומת 3.5% לפני משבר הקורונה. שוק עבודה הדוק תומך בלחצי שכר ומבחינת בנק ישראל זה תומך בהעלאת ריבית. השאלה שעומדת למבחן היא בדומה לזו שבארה”ב ובכלל בכלכלות העולם – האם המלחמה באינפלציה תצליח גם במחיר של האטה בפעילות הכלכלית.וכשהריבית עולה, זה משפיע על הכיס של כל אחד ואחד מאיתנו בכל מיני מישורים.
המשכנתא תתייקר
המישור הראשון והעיקרי הוא המשכנתא, אותה הלוואה שרוב הציבור נוטל בשלב מסוים בחייו לצורך רכישת דירה (למדריך ומחשבון משכנתא – ראו כאן). ההשפעה העיקרית של העלאת הריבית תורגש אצל מי שנטל משכנתא במסלול פריים (הריבית במשק + 1.5%), כלומר הלוואה לא צמודה בריבית משתנה. ברגע שהריבית תעלה, גם ריבית הפריים תתייקר, כך שהתשלום החודשי יגדל.
אבל גם מי שנטל משכנתא במסלול שונה צפוי להיות מושפע, שכן כאשר הריבית עולה במסלול הפריים, הבנקים נוטים להעלות ריבית גם במסלולים האחרים. פירוש הדבר הוא שייתכן כי בטווח הקרוב נהיה עדים לעלייה בנטילת משכנתאות. מנגד, בטווח הרחוק עצם העובדה שהמשכנתאות יתייקרו עשויה להביא לירידה בביקושים אליהן, ומכאן לירידה בביקושים לדירות. מה לעשות: למי שנמצא בתהליך של רכישת דירה – כדאי למהר לסגור את תנאי המשכנתא לפני העלאת הריבית. למי שעדיין לא שם – כדאי להמתין ולבחון את ההתפתחויות בשוק הדיור, אולי במשך הזמן הנס יקרה ונראה את המחירים יורדים.
ההלוואות יתייקרו
השפעה נוספת של העלאת הריבית תהיה על ההלוואות שלקחנו באופן כללי, ובראש ובראשונה על הריבית שאנחנו משלמים על המינוס בבנק. גם הריבית הזאת צפויה להתייקר, לצד כל הלוואה אחרת שאנחנו אמורים להחזיר (למדריך ומחשבון הלוואות – ראו כאן). מה לעשות: קודם כל, וזה נכון תמיד – לא להיות במינוס! אם אתם מתכננים לקחת הלוואה – עשו זאת בהקדם. אם כבר יש לכם הלוואה עומדת – תבדקו את תנאי ההלוואה, תבדקו אם אפשר לשנותם או אם אפשר להקדים ולפרוע את ההלוואה בריבית הנוכחית, כל עוד אין תשלום כלשהו על פירעון מוקדם.
המניות יירדו ?
השפעה נוספת של ריבית עולה היא על שוקי המניות. כל עוד הריבית היתה אפסית, כל אלטרנטיבות ההשקעה האחרות, למעט נדל”ן, כמעט התבטלו, ושוקי המניות בארץ ובמיוחד בעולם נהנו מגאות מתמשכת ושיאים חדשים. ריבית עולה נחשבת כפקטור שלילי לשוקי המניות מכמה סיבות: ראשית, החברות הציבוריות עלולות להרוויח פחות בגלל עלויות מימון גבוהות יותר. שנית, הריבית העולה תציב למשל את הפיקדונות הבנקאיים כאלטרנטיבת השקעה מעניינת, כאשר הבנקים ישלמו למפקידים ריבית בטוחה לעומת הסיכון שגלום בהשקעה במניות. מה לעשות: ראשית, לבחון את תיק המניות שלכם ולרענן את התמהיל בהתאם לחברות שירוויחו (חברות פיננסים?) או יפסידו (חברות נדל”ן?) מהעלאת ריבית (כך תנהלו את תיק ההשקעות שלכם בעצמכם). שנית, להמתין להעלאת הריבית בפועל ולבחון את הפיקדונות הבנקאיים שיתעוררו לחיים.
מה יקרה לאג”ח ?
באופן כללי, גובה הריבית במשק משליך גם על מצב איגרות החוב. ריבית נמוכה או הפחתת ריבית גורמת לעלייה במחירי האג”ח, ואילו ריבית גבוהה או העלאה שלה (ואפילו רק ציפייה להעלאה) גורמת לירידה בערכן וכדאיות ההשקעה בהן יורדת. ככל שהאינפלציה מסתמנת ככזו שעומדת להישאר בטווח הארוך, הבנקים המרכזיים יפעלו בכיוון של העלאות ריבית על מנת לרסנה, כך שמחירי האג”ח צפויים לרדת, בעיקר ככל שטווח האיגרות ארוך יותר. מה לעשות: יש לבחון ולרענן את החזקות האג”ח שלכם. אם יש לכם בתיק ההשקעות אג”ח ממשלתיות לטווח ארוך, כדאי לשקול להמירן באג”ח קצרות יותר (בהנחה שתהליך העלאת הריבית יהיה הדרגתי ושקול). בנוסף, אפשר לשקול כאלטרנטיבה השקעה באג”ח קונצרניות, אג”ח של חברות, שמחיריהן מושפעים בעיקר מביצועי החברה הספציפית, ופחות מגובה הריבית במשק.
יהיה זה מפתיע במיוחד אם בנק ישראל כלל לא יעלה ריבית, שכן הבנקים המרכזיים בעולם כבר החלו להעלות ריבית על מנת לרסן את האינפלציה בעולם ובנק ישראל נותר מאחור באמתלה כי האינפלציה בישראל נמוכה בהשוואה לעולם. אמנם האינפלציה בישראל עודנה נמוכה ביחס לעולם אלא שהיא חורגת מעבר לתחום היעד של הבנק (3%-1%) זה חודש שני ברציפות. מעבר לכך, בשוק מעריכים כי תהיה העלאה של הריבית בישראל בכל אחת מההודעות הבאות השנה, בדומה לארה”ב, שם הבנק המרכזי כבר העלה ריבית וצפוי להגביר את קצב העלאות בהמשך השנה על מנת לרסן את האינפלציה שנושקת שם ל-8%. בארה”ב הבנק המרכזי כבר החל להעלות את הריבית ואותת על המשך מסע העלאות. אלא ששוק האג”ח שם מתמחר מיתון שיאלץ את הבנק למתן את קצב העלאות אם לא להוריד ריבית. לעת עתה בבנק המרכזי האמריקאי מתעלמים מסימנים אלו של שוק האג”ח. בשורה התחתונה, העלאה של הריבית בישראל מחר נראית כמו עובדה מוגמרת. כל הודעה אחרת תהיה מפתיעה למדי.

עוד באותו נושא

ציפור פיננסית לחשה לי

כמיטב המסורת, אנו מביאים בפניכם את המיטב מדפים כמו “ציפור פיננסית” ו”זיק לחופש הכלכלי”.. דפים מעולים עם מידע נהדר שאנחנו

החופש הכלכלי שלכם מתחיל כאן

חיסכון פנסיוני – החופש הכלכלי שלכם לגיל הפרישה. המידע המופיע מטה מתוך פוסט שהעלה טל יבלון בדף הפייסבוק “צועדים עם

להשארת פרטים

דילוג לתוכן