שוק המט”ח ומאפייניו – חלק ראשון

בואו ללמוד מהטובים ביותר את המערכת המתקדמת ביותר לסחר און ליין

מאת: מטח 24

הצגת שוק המט”ח:

שוק הוא מקום בו מתבצעת קניה ומכירה של סחורה. הפעולה של קניה ומכירה משותפת לבורסת הסחורות בשיקגו, למכירה פומבית בלונדון, לבורסה לניירות ערך בתל-אביב ולחדר עסקאות במט”ח. המקומות הללו נבדלים זה מזה במידת הצבעוניות והרעש שלהם אך בכולם קונים ומוכרים.

שוק המט”ח הוא אחד השווקים הראשונים מבין כל שווקי הכספים על סוגיהם השונים, ותחילתו מיוחסת לימי קדם. במשך שנים רבות היה שוק המט”ח נחלתם העיקרית של הבנקים אך התפתחותו והתרחבותו לכדי אחד השווקים הגדולים ביותר, משכה אליו משתתפים נוספים כמו קרנות השקעה, חברות ברוקרים, מוסדות ואנשים פרטיים.

למסחר במט”ח שתי מטרות עיקריות:

• לצורכי סחר- חוץ

• עסקאות השקעה (ספקולציה) למטרות יצירת רווח.

95% מהמחזור הכולל הינו למטרות השקעה!!!

רציפות המסחר:

שוק המט”ח פועל 24 שעות ברציפות. רצף זה מתקבל ממסחר על פני שלושת היבשות ומשמרות לילה בחדרי עסקאות של הבנקים וכלל הגופים העוסקים בשוק זה.

שוק המט”ח עונה גם לשם “twenty four seven” שכן ניתן לבצע עסקה במט”ח 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע כאשר בשבת וראשון (יום שישי 23:00 שעון ישראל עד יום ראשון בחצות שעון ישראל) עלויות העסקה גבוהות יותר מכיוון ששאר השווקים הפיננסים בחו”ל לא עובדים.

לונדון היא מרכז המסחר החשוב ביותר עקב מיקומה הגיאוגרפי בין אסיה לאמריקה ומעמדה המסורתי כמרכז פיננסי, ו-35% מנפח המסחר העולמי מתבצע בה. אחריה בסדר החשיבות נמצאות ניו יורק וטוקיו. פריסה גיאוגרפית זו של חדרי עסקאות מבטיחה שוק שפועל 24 שעות ביממה באופן רציף.

שבוע המסחר נפתח במזרח הרחוק (אוסטרליה וניו-זילנד) ביום שני בבוקר (ראשון בלילה בישראל) ומסתיים עם סגירת המסחר בניו-יורק ביום שישי (23:00 בישראל).

שערי החליפין עצמם משתנים מרגע לרגע עפ”י הביקוש וההיצע, ומגיבים לגורמים כלכליים כמו שערי ריבית ומאזני סחר, וגורמים פוליטיים כמו בחירות, וועידות פסגה.

רצף מסחר זה הינו יחיד במינו שכן הוא מאפשר לסוחרים לפעול ללא מגבלות שעות ולהגיב לאירועים והתפתחויות בעולם כולו באופן מידי, בשונה ממסחר בבורסות אשר מתקיים מס’ שעות בלבד ביום.

נזילות והיקפי המסחר:

נפח המסחר היומי בשוק המט”ח מוערך ב- 4 טריליון דולר, והוא השוק הפיננסי הגדול בעולם.

נפח המסחר האדיר הזה מקנה לו את תכונות השוק היעיל, ומשמעותן שלאף שחקן יחיד אין אפשרות להשפיע על מגמות השוק לטווח ארוך.

גלובליזציה ללא גיאוגרפיה:

בשונה ממרבית השווקים בעולם, שוק המט”ח אינו מזוהה עם מיקום ספציפי כלשהו ואין אף בורסה למט”ח.

קיימים מספר מרכזים פיננסים בעולם בהם נמצא ריכוז גבוה של גופים הפועלים בשוק זה כגון לונדון, ניו יורק, וטוקיו.

עסקאות המט”ח מתבצעות טלפונית ובשאר אמצעים אלקטרונים הזמינים כיום בכל מקום בעולם וקשירת העסקה ותנאיה אינם תלויים במיקום הצדדים.

מינוף פיננסי גדול:

הנפח האדיר ורציפות המסחר מאפשרים לבנקים/ברוקרים לסגור פוזיציות עבור לקוחותיהם בכל רגע נתון ובכל תנאי השוק. עובדה זו מאפשרת להם לספק ללקוח מינוף גדול ללא חשש.

כלומר, המשקיעים יכולים להפקיד בטחונות נמוכים משמעותית בהשוואה למניות ולאופציות, ולסחור בהיקפים גדולים הרבה יותר.

דרישת הביטחונות משתנה מעת לעת עפ”י הסיכונים בשוק והיא עשויה להגיע עד לאחוז או אפילו לרבע אחוז מגודל החשבון/העסקה/נפח המסחר של הלקוח.

המשמעות היא שלקוח יכול לבצע עסקה בהיקף של 1,000,000$ עם בטחונות של 5,000$ בלבד.

זמינות המידע:

המידע על מחירי הכסף מועבר און ליין בזמן אמת ע”י ספקיות מידע דוגמת רויטרס, בלומברג, טריליון ועוד. לחברות אלו הסכמים עם הגופים המובילים את המסחר בשווקי המט”ח כך שעם ביצוע העסקאות מועברים המחירים בהם נקשרו עסקאות על ידי אותו גורם אל חברות המידע ואלו מפיצות אותו ישירות לצרכני המידע ולערוצי תקשורות נוספים כגון אינטרנט טלוויזיה וכו’.

מערכות אלו מאפשרות לכל אדם לקבל אינדיקציה על מחירי המטבעות כפי שהם נסחרים בעולם בו ברגע. כמו כן הן מספקות ידיעות, חדשות ונתונים פיננסים כלל עולמיים סמוך להתרחשותם.

מציאות זו מנטרלת את היכולת להשגת מידע מוקדם ויוצרת תנאי מסחר תחרותיים גם למשקיע הפרטי/הקטן.

אי יכולת להשפיע

לאור מאפייני השוק שתוארו לעיל, היקף המסחר וזמינות המידע ניתן להסיק כי כמעט ולא ניתן להשפיע על מחירי המטבעות בשוק.

אפילו גופים גדולים אינם יכולים להשפיע על שערי המטבעות בניגוד למגמה לאורך זמן:

בשנת 2003 הבנק המרכזי של יפן הוציא מיליארדים של יינים לשוק בניסיון להוריד את שער היין בניגוד למגמת השוק , אך ניסיונותיו כשלו והיין היפני התחזק בעולם בשיעור של יותר מ-20%.

עלויות עסקה נמוכות

היקפי הפעילות והנזילות הגבוהה הביאו לתחרות מוגברת בין ספקי השירותים אשר צמצמו את העמלות שהם גובים.

עמלות אלו מתבטאות בהפרשים שבין עלויות הקנייה והמכירה של המטבעות, ושיעורן הגיע עד לחלקי פרומיל מסך היקף העסקאות. (אולי עדיף לומר עשירית האחוז?)

עלות זו הינה מהנמוכות בשווקים הפיננסים הבינ”ל ביחס להיקף העסקה המתבצעת.

ניתן לומר שככל שמטבע יותר סחיר המרווח שבין קניה למכירה – הקרויSpread – קטן.

פרטים אודות מחבר המאמר:

ניתוח טכני · נתונים כלכליים · שערים וגרפים. מידע לסוחר המתחיל

www.matach24.com

מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/9869/שוק-המטח-ומאפייניו-חלק-1

עוד באותו נושא

ציפור פיננסית לחשה לי

כמיטב המסורת, אנו מביאים בפניכם את המיטב מדפים כמו “ציפור פיננסית” ו”זיק לחופש הכלכלי”.. דפים מעולים עם מידע נהדר שאנחנו

החופש הכלכלי שלכם מתחיל כאן

חיסכון פנסיוני – החופש הכלכלי שלכם לגיל הפרישה. המידע המופיע מטה מתוך פוסט שהעלה טל יבלון בדף הפייסבוק “צועדים עם

להשארת פרטים

דילוג לתוכן