כיצד לבנות תיק השקעות אופטימלי

בואו ללמוד מהטובים ביותר את המערכת המתקדמת ביותר לסחר און ליין

מאת: ינון אריאלי

אם אתם חווים קושי בצפיה בהצטמקות שווי תיק ההשקעות שלכם לאור הירידות החדות במחירי המניות בשוק לאחרונה או סבורים כי תקופת המיתון הנוכחית עשויה לפגוע במטרות ההשקעה ארוכות הטווח שלכם, ככל הנראה שאופן הקצאת הנכסים בתיק ההשקעות שלכם, אינו מתאים לאופייכם ולמטרות ההשקעה שלכם.

אופן הקצאת נכסים אופטימלי בתיק השקעות הוא תורה שלמה שיכולה למלא מאות עמודים בהסברים מורכבים. למרות זאת, תוכלו לבצע אותו בקלות אם תסווגו את עצמכם לתוך אחת מארבעת הקטגוריות הבאות של משקיעים לטווח ארוך.

המשקיע הסולידי

המשקיע הסולידי מעוניין בצמיחה ארוכת טווח יציבה של תיק ההשקעות שלו, ואינו יכול, או אינו רוצה, לעמוד בפני תנודתיות גבוהה של התיק. כ- 50% מאוכלוסיית המשקיעים לטווח ארוך נכללים בקטגוריה זו, ואם הירידות האחרונות בשוק מרתיעות אתכם מהשקעה במניות כעת, סביר להניח כי גם אתם משקיעים סולידיים.

למשקיע הסולידי מתאים תיק השקעות נטול רכיבים מניתיים. מרבית ההחזקה תהיה באגרות חוב (אג”ח). אל תסתפקו באג”ח ישראליות, אלא נסו לחפש גם אג”ח של מדינות אחרות שעשויות להניב תשואות גבוהות הרבה יותר (למשל, בעת כתיבת שורות אלו, אגרות החוב הממשלתיות הברזלאיות לטווח ארוך נראות מעניינות).

אם הנכם משקיעים סולידיים, אל תצפו להשגת תשואה גבוהה כפי שמניב שוק המניות. אם תנסו לעשות זאת ותגדילו את שיעור ההחזקה המניתי בתיק, אתם עשויים להתקל בקשיים לא מבוטלים לאורך תקופת ההשקעה. יחד עם זאת, אם תבחרו את אגרות החוב בצורה חכמה אתם צפויים להשיג רווחים נאים למדי.

המשקיע הקונבנציונלי

המשקיע הקונבנציונלי מסוגל לעמוד בפני תנודתיות מסויימת, אך מצומצמת בלבד, במחיר מניותיו. אם אתם יכולים לראות את מחירה של מניה מסויימת יורד באחוזים בודדים בלבד ואינכם יכולים לעמוד בפני ירידה בשיעור גדול יותר, אתם משתייכים לקטגוריה זו ביחד עם 35% נוספים מאוכלוסיית המשקיעים.

חלוקה נבונה של תיק השקעות למשקיע הקונבנציונלי, תהיה עד כ- 30% מניות ו- 70% אג”ח. משקיעים קונבנציונלים פסיביים (כאלו שאינם מעוניינים לבחור מניות בודדות בעצמם), יוכלו לבחור להחזיק בתעודות סל העוקבות אחר המדדים הכללים. עבור האקטיביים שבינכם, נבון יהיה לבחור בחברות ענקיות מוכרות המתמידות בחלוקת דיבידנדים נדיבים כדוגמאת קוקה קולה, ג’ונסון אנד ג’ונסון, וול-מארט ואולי גם טבע, והחזקתן במשך תקופות ארוכות יחסית. החזקה של 10 מניות כאלו תהיה מספיקה לצרכי גיוון התיק, אך חשוב להקפיד ולרכוש אותן כאשר הן נסחרות בהנחה (למשל, הענקיות ג’נרל אלקטריק ופייזר נראות מעניינות במחיר הנוכחי). אם אינכם מוצאים מספיק חברות כאלו הנסחרות בהנחה, שמרו את כספכם כמזומן בעו”ש וחכו עד שתמצאו מניות זולות נוספות.

המשקיע הבטוח

משקיעים בטוחים אינם מתרגשים מתנודתיות יום-יומית במחירי המניות שלהם, אך עדיין אינם מעוניינים לחוות ירידות מחיר בשיעורים ניכרים. אם השקעה באג”ח נראית לכם סולידית מידי אך אינכם מרגישים בנוח עם הירידות החדות שאנו חווים בשוק לאחרונה, ככל הנראה שאתם משקיעים בטוחים. יחד אתכם, נמצאים גם יותר מ- 14% מציבור המשקיעים.

המשקיע הבטוח יכול להרשות לעצמו להקצות חלק גדול יותר מתיק ההשקעות שלו למניות, אולם לא חלק גדול מידי (נניח פחות מ- 65% מהתיק). שאר הכסף יושקע באג”ח כמו המשקיעיים האחרים.

מרבית החלק המנייתי יורכב ממניות של חברות גדולות יותר בדומה לאלו שיבחר המשקיע הקונבנציונלי, וחלק קטן יותר יכיל מניות של חברות מאתגרות שעשויות להיות קטנות יותר, כמו אלו שיחזיק המשקיע הלא-קונבנציונלי.

המשקיע הלא-קונבנציונלי (האמיץ)

המשקיע הלא-קונבנציונלי אינו מתרגש כלל מהתנודתיות של השוק בטווח הקצר והוא מסוגל להחזיק במניות של חברות בהן הוא מאמין, אפילו אם הן איבדו חלק ניכר מערכן. משקיעים לא-קונבנציונלים מחפשים הזדמנויות השקעה אטרקטיביות תמיד. הם אינם מפחדים ללכת נגד הזרם ולרכוש מניות שאינן פופולאריות. אם מצבו הנוכחי של השוק מדיר שינה מעיניכם משום שאתם תרים ללא הרף אחר מציאות חדשות לתיק ההשקעות שלכם, ברוכים הבאים לקבוצה המצומצמת מאוד של משקיעים לא-קונבנציונלים (פחות מאחוז מכלל המשקיעים).

משקיעים לא-קונבנציונלים הם משקיעים אקטיביים המתרכזים בהשקעה במניות כמעט בלבד. הם יבחרו את מניותיהם בקפידה רבה תוך שימוש במרווח ביטחון גדול, שימנע מהם הפסדים במקרה של שגיאה בהערכותיהם.

תיק המניות שלהם יהיה תמיד מצומצם ויורכב ברובו, כ- 80% ממנו, מכשלוש עד שמונה המניות האטרקטיביות ביותר שהם מכירים כעת. שאר התיק יורכב מכעשר החזקות נוספות במניות מאתגרות יותר, כגון חברות שעברו אירוע מיוחד כמו מיזוג למשל, שצפויות להיות תנודתיות יותר, אך עשויות להניב תשואות משמעותיות הרבה יותר.

לסיכום, לא משנה מהו אופייכם, ההצלחה של ההשקעה שלכם אינה טמונה בשיעור הרכיב המניתי בתיק שלכם. הצלחתכם טמונה בעיקר בהרכבת תיק השקעות המתאים לאופייכם וניהולו לאורך שנים רבות.

פרטים אודות מחבר המאמר:

ינון אריאלי הוא הבעלים והמייסד של אתר לימוד ההשקעות www.bursa4u.com ועוסק במחקר ולימוד שוק ההון. להתקשרות עם הכותב yinon (at) bursa4u.com

מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/22440/כיצד-לבנות-תיק-השקעות-אופטימלי

עוד באותו נושא

ציפור פיננסית לחשה לי

כמיטב המסורת, אנו מביאים בפניכם את המיטב מדפים כמו “ציפור פיננסית” ו”זיק לחופש הכלכלי”.. דפים מעולים עם מידע נהדר שאנחנו

החופש הכלכלי שלכם מתחיל כאן

חיסכון פנסיוני – החופש הכלכלי שלכם לגיל הפרישה. המידע המופיע מטה מתוך פוסט שהעלה טל יבלון בדף הפייסבוק “צועדים עם

להשארת פרטים

דילוג לתוכן