ד”ר רינה דגני: “המשקיעים הצילו את שוק הנדל”ן מקריסה והמדינה מבריחה אותם לחו”ל”

בואו ללמוד מהטובים ביותר את המערכת המתקדמת ביותר לסחר און ליין

ד”ר דגני: “אין היגיון בהחלטה להגביל פלח שוק כל-כך חשוב, פלח שוק שהציל את ענף הנדל”ן מקריסה במשבר הסאב-פריים של 2008”.

ד”ר רינה דגני, מנכ”ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה ומתכננת ערים, תוקפת היום בחריפות את תוכנית האוצר החדשה שנחשפה להקשות עוד יותר על משקיעים בשוק הנדל”ן באמצעות ביטול הפטור ממס שבח.

עד לאחרונה היה פטור ממס רכישה לכל מי שמכר דירה אחת לארבע שנים, אשתקד חוקק חוק שאמור להיות מיושם בינואר 2013 שהפטור יהיה כל 8 שנים, ושוב בשל לחצים בוטל החוק והמצב צפוי לחזור לקדמותו.

“כרבע משוק הנדל”ן בישראל מורכב ממשקיעים וכך היה לאורך הרבה שנים. בשיא עבר חלקם של המשקיעים את ה-30% מהשוק. רוב המשקיעים בדירות רוכשים דירות שמחירן פחות ממחיר הדירה הממוצעת בשוק, פחות מ-1.1 מיליון ₪. חלקם הגדול רוכש דירה לא כדי למכור אותה בעוד ארבע שנים אלא כהשקעה לטווח ארוך יותר, להכנסה נוספת וכו’.

“איזה היגיון יש בהחלטה להגביל פלח שוק כל-כך חשוב, פלח שוק שהציל את ענף הנדל”ן מקריסה במשבר הסאב-פריים של 2008. אז, המשקיעים היו אלה שיצאו מהבורסה ובאמצעות השקעות בשוק הנדל”ן הצליחו לייצב אותו ולמנוע את קריסתו. אין צורך להטיל את האשמה על העלייה במחירי הדירות דווקא על המשקיעים. קבוצות הרכישה, שהבטיחו דירה במחיר נמוך בכ-20% ממחיר השוק תרמו לא פחות לעלייה במחירי הדירות, כאשר גרמו לכך שאנשים רבים  לא בהכרח אמידים הצטרפו לקבוצת רכישה והעלו את מחירי הדירות. אז האם אנחנו רוצים להקשות היום גם על קבוצות הרכישה?

“מעבר לכך, אנחנו מדינה חופשית, זה בלתי נסבל לחשוב אפילו על אפשרות שהמדינה, מאיזו סיבה שהיא, תגרום למשקיעים להפסיק להשקיע בה כסף. התוצאה הישירה של מהלך שכזה תהיה שאנשים יתחילו להוציא כספים החוצה לחו”ל במקום להשאיר את הכסף בארץ. האלטרנטיבות בארה”ב להשקעה בשוק הנדל”ן הרבה יותר אטרקטיביות מישראל, ואם בישראל יסגרו למשקיעים את הברז, הם לא יחזרו לבורסה, אלא ילכו לרעות בשדות זרים. זו לא מטרה שהמדינה צריכה לשאוף אליה”.

“מספר המשקיעים מגיע בשנה רגילה לכ-25 אלף עסקאות, כעת מדובר על עלייה שנתית של עוד עד 5,000 עסקאות של דירות חדשות ויד שנייה, זה היה המספר הגבוה של רכישות בידי תושבים זרים. האם מישהו קם ואמר שלא צריך רכישות של תושבים זרים בארץ?!

“נכונה הטענה שיש למשקיעים אחריות כלשהי לעלייה במחירי הנדל”ן, אולם הם לא הגורם היחיד לכך. ישנם עוד גורמים רבים לעלייה במחירי הנדל”ן, כמו היצע קרקעות דליל, ירידה במספר התחלות הבנייה ועוד. המדינה צריכה לפעול על מנת לפתור את בעיית ההיצע בשוק הנדל”ן ולא להטיל גזירות על הביקושים”.

דירה נוספת/להשקעה

2003

28%

2004

32%

2005

30%

2006

30%

2007

32%

2008

30%

2009

32%

2010

31%

2011

25%

מחצית ראשונה 2012

23%

עוד באותו נושא

ציפור פיננסית לחשה לי

כמיטב המסורת, אנו מביאים בפניכם את המיטב מדפים כמו “ציפור פיננסית” ו”זיק לחופש הכלכלי”.. דפים מעולים עם מידע נהדר שאנחנו

החופש הכלכלי שלכם מתחיל כאן

חיסכון פנסיוני – החופש הכלכלי שלכם לגיל הפרישה. המידע המופיע מטה מתוך פוסט שהעלה טל יבלון בדף הפייסבוק “צועדים עם

להשארת פרטים

דילוג לתוכן